Educația Montessori și jucăriile educaționale

Indiferent din ce perspectivă privim în jurul nostru, educația este o temă pe care o cunoaștem și o discutăm zi de zi. Încă din primii ani ai vieții, omul asimilează și învață. După ce stabilim faptul  că procesul de formare și educație este unul deosebit de important, începem să ne punem întrebări precum “Există o metodă educativă ideală?” sau „Care este cea mai bună modalitate de a învăța?”

Aceste întrebări sunt deosebit de importante în special atunci când este vorba de educația din primele perioade ale vieții. De aceasta se ocupă teoriile Montessori, care abordează metodele de învățare în funcție de perioadele de vârstă și de caracteristicile unice ale acestora pentru a propune cele mai avantajoase procedee de învățare. Îndeosebi în cazul grupelor de vârstă mică, capacitatea și experiența cognitivă stau la baza a tot ce se construiește în materie de cunoaștere și înțelegere.

Tocmai din acest motiv, educația Montessori încurajează acumularea de experiență și pune accentul pe învățarea lucrurilor practice și necesare la un moment sau altul al vieții. Se poate spune că gradul de dificultate sau ambiguitate al unor informații poate fi un inconvenient în cazul în care acesta nu este potrivit stadiului de dezvoltare al celui ce învață.

Teoriile Montessori susțin și învățarea lucrurilor practice care țin de viața cotidiană începând cu o vârstă fragedă. O situație ce trebuie menționată este faptul în cadrul sistemului școlar, un copil învață în clasa a 6-a la limba română despre Atributul Apozițional Substantival, însă terminologia este greoaie și rigidă, el necunoscând cu adevărat sensul a ceea ce învață. De cele mai multe ori, copiii tend să rețină numele acestei părți sintactice și să caute metode alternative de a o putea identifica într-un text. Pe de altă parte, unii copii de clasa a 6-a nu ar ști cum să se descurce în cazul în care o siguranță din locuință lasă un circuit deschis și într-una dintre camere nu mai funcționează curentul. Unii dintre aceștia nici măcar nu cunosc semnificația tabelului cu siguranțe electrice, iar din acest motiv ar fi periculos să încerce să îl întrebuințeze.

Tocmai de aceea, educatorii și specialiștii din toată lumea crează și dezvoltă sisteme și instrumente de învățare Montessori. Acestea au la bază experiența greșelii și acordă utilizatorului șansa de a își corecta singur erorile. Pe această bază, jucăriile educative sunt aliați de încredere ai copiilor atunci când vine vorba de a cunoaște prin analogie. Dacă o jucărie poate fi asamblată sau dezasamblată, dacă aceasta conține mai multe variante de construcție sau poate îndeplini funcții multiple, atunci avantajul jocului cu aceasta crește din punct de vedere al utilității sale.

Pe acest principiu se bazează și jucăriile educative Makeblock. Conțin elemente ce pot fi îmbinate conform unor scheme logice, oferă multiple posibilități de folosire și ajută micuții să se dezvolte într-un domeniu exact al programării și informaticii. Pe lângă asta, faptul că pot programa roboțeii construiți lasă loc liber imaginației și încurajează creativitatea.

Atunci când căutăm o jucărie pentru cel mic putem avea în vedere și utilitatea acesteia. Nu ne dorim să cumpărăm obiecte care să împânzească rafturile după câteva runde de joacă, ci să investim în educația și în viitorul copilului nostru, privind spre viitor și spre importanța ca acesta să găsească pasiunea în util și să o îmbine cu necesitatea.

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *