Gânduri pentru prezent, profesii pentru viitor

Învățăm multe, însă nu știm destul

O persoană cu studii superioare și-a petrecut un minim de 15 ani participând activ într-o instituție de învățare. Asta nepunând la socoteală pregătirea extracurriculară, orele de studiu suplimentare, activitățile de voluntariat sau de autodezvoltare. În urma acestor ani în care un om și-a dedicat timpul perfecționării sale, competențele lui trebuie să îi ofere posibiltatea de a obține un loc de muncă în domeniul ales, unde să pună în pratică cele învățate.

După cum suntem obișnuiți, aceste prezumții teoretice sunt destul de puțin legate de realitate. Mulți adulți constată că pregătirea pe care au urmat-o nu se ridică așteptărilor. Toți anii petrecuți ca elev sau student nu au fost de ajuns, practica în domeniu a fost puțină sau irelevantă. După 10+ ani de învățat, ne confruntăm cu nenumărate probleme, printre care:

  • nu ne simțim siguri că vom face față realității economice;
  • descoperim că nu ne place lucrul în domeniul de studiu;
  • domeniul pe care l-am aprofundat nu întâmpină cerere pe piața muncii;

Care sunt soluțiile?

Generație după generație, lumea se confruntă cu noi trenduri în ceea ce privește ocupația ideală de zi cu zi. Dacă acum câțiva ani, anumite joburi cereau forță de muncă și încurajau tot mai mulți tineri să se îndrepte spre acel domeniu (spre exemplu dreptul sau medicina dentară), saturația pieței muncii demonstrează că există o schimbare continuă a cererii în orice domeniu.

S-a ajuns la concluzia că nu există o formulă universală care să garanteze succesul pe plan profesional. Variabilele precum talentul, munca, norocul își merită considerația, însă planificarea pe termen lung nu poate decât să dea rezultate aproximative.

O bună tactică pentru succes poate fi să gândești cu câțiva pași înainte. Unele persoane cu experiență spun că exploatarea punctelor forte și a talentului într-un domeniu atractiv duc mai aproape cu un pas de ideal. Se vorbește despre pasiune, înclinație, domenii-cheie și multe altele. Psihologii demarează studii și analize ale prototipurilor de învățare, comportament și preferințe ale generațiilor și ale predispoziției acestora pentru anumite segmente și arii de activitate.

De asemenea, există tendințe ale pieței care pot fi studiate și care pot oferi o imagine de ansamblu a joburilor care vor fi de actualitate și a celor care se vor dezvolta promițător. Unul dintre aceste domenii este consacratul IT. Indiferent că este vorba de servicii software, invenție sau cercetare în domeniu, multe surse spun chiar că piața programării este una inepuizabilă. Motivele pot fi susținute de continua dezvoltare tehnologică și accentul care se pune pe inovație.

Copii & Meserii

În calitate de părinte, multe persoane se dovedesc nevoite să recunoască faptul că le este greu să anticipeze ce ar fi cel mai bine pentru copii. Se spune că este bine ca tinerii să își aleagă fără constrângeri drumul de urmat, cu părinți ce joacă rolul îndrumătorilor. Însă cum poate un părinte să croiască un drum sigur în viața copilului fără a se implica ferm în toate alegerile acestuia?

Răspunsul mult-așteptat este faptul că un părinte poate să se implice direct și activ în ceea ce va determina viitorul copilului său. Pe lângă moștenirea genetică, un copil demonstrează afinitate spre un domeniu încă de la o vârstă fragedă. Dacă părintele îi poate pune la dispoziție instrumente care să îl ajute să își descopere calitățile, primul pas este deja făcut. Mult mai recomandat decât să pună piciorul în prag și să impună, părintele poate relaționa în mod plăcut cu înclinațiile celor mici, chiar și ale tinerilor ce se află la început de drum profesional. Oferirea alternativelor, a experienței diversificate și motivarea constantă a tânărului pot fi abordări eficiente.

Micuții și educația de tip STEM (Science, Tehnology, Engineering, Mathematics)

Cu cât ne pricepem mai bine, cu atât ne este mai plăcut să activăm în acel perimetru. Este valabil și în cazul copiilor. În urma numirii domeniului IT, în care o viitoare carieră este foarte promițătoare, se pune problema dirijării micuțului în acea direcție. Cazul în care este de dorit să își dezvolte calitățile analitice, să înțeleagă și să relaționeze logic, sau să se dezvolte în domeniul științelor exacte, pedagogii pun la dispoziție jucării educative, seturi interactive care să stârnească atenția și curiozitatea potențialilor inventatori.

Stereotipul, cum că fetele ar fi, în general, mai puțin predispuse să obțină performanțe într-un domeniu al științelor exacte, a fost demontat de mult. Cu toate acestea, există și în ziua de astăzi o ușoară dominanță a bărbaților ce lucrează în arii tehnice și științifice. Un posibil motiv este faptul că mult mai puține fete intră în contact cu domeniile STEM încă de mici, atunci când potențialul lor de a asimila cunoștințe este la nivel crescut.

Există femei ce declară că în copilărie erau atrase de construcție de cuburi, jocul cu piese de la mașinuțe sau experiențe de inginerie, însă nu au menținut un contact susținut cu acestea pe măsură ce au crescut. Tocmai de aceea, dacă părintele observă o astfel de inițiativă, poate să o ocrotească, oferindu-i fetiței sale suporturi de dezvoltare în domeniul tehnic și al științelor exacte. Studiile spun că rezultatele ce vor apărea în viitor vor asigura pe oricine că a fost o idee fără cusur.

Concluzii

Succesul pe plan profesional nu este garantat. Însă poate fi ademenit prin luarea deciziilor corecte la momentul potrivit. Dacă putem observa și înțelege în mod corect care sunt punctele forte ale noii generații, putem să oferim materialele corespunzătoare și să punem la punct împreună o fundație solidă pentru ce va construi aceasta. După ce finalizăm pilonii de bază, va trebui însă să îi cedăm instrumentele și să ne lăsăm surprinși de forma pe care o va lua fiecare zid ridicat.

 

 

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *